PAAU 2017 CULTURA AUDIOVISUAL

Todo lo necesario para preparar el examen de 2017: criterios de corrección, material para el examen, modelos de examenes y listado de películas.

Toda la información en:

http://universitats.gencat.cat/ca/pau/que_heu_saber/materies_estruc/cultura_audiov

http://universitats.gencat.cat/ca/pau/

Modelos de exámenes:http://www.selecat.cat/

Criterios de correción: (atención, son nuevos!)

Exercici núm. 1.
Es valorarà la resposta breu i concisa a les preguntes formulades i d’acord amb els següents aspectes:

  • Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l’exercici.
  • Correcta aplicació del llenguatge específic de la matèria.
  • Correcta exposició i ordenació d’idees, jerarquia de conceptes, etc.
  • Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l’entorn quotidià.

Exercici núm. 2.
El text escrit com a resposta serà valorat d’acord amb els següents elements:

  • Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l’exercici.
  • Correcta aplicació i fluïdesa del llenguatge específic de la matèria.
  • Correcta exposició i ordenació d’idees, jerarquia de conceptes, etc.
  • Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l’entorn quotidià.
  • Capacitat imaginativa: la capacitat d’analitzar visualment la imatge.
  • Capacitat deductiva i d’atenció en l’anàlisi:
    – La comprensió d’allò que es demana.
    – L’aplicació de conceptes visuals i audiovisuals.
    – La justificació de les pròpies decisions.

Tant a les respostes de l’exercici 1 com de l’exercici 2, a més de text escrit es demanarà dibuixar. En aquest cas, es valorarà el procés de realització i la correcta execució dels dibuixos d’acord amb els següents aspectes:

Capacitat resolutiva:

  • El dibuix, tot i que, segons sigui l’enunciat, pot tenir un grau d’esquematització elevat, ha de ser polit. Cal evitar línies imprecises i brutes o tintes planes que no ho siguin (llevat que es cerqui un efecte expressiu molt clar.)
  • Es tracta de dibuixar de forma intel•ligible i que el dibuix sigui comprensible per si mateix. No s’acceptarà una explicació per escrit sobre que s’ha volgut dibuixar.
  • En cas d’ombres, aquestes han de ser creïbles i coherents.
  • La composició de l’enquadrament ha d’estar justificada.
  • La tipografia ha de ser apropiada i s’ha d’entendre.

Capacitat imaginativa:

  • La previsió de resultats.
  • La capacitat d’establir interrelacions entre els diferents llenguatges de la matèria: text, so, imatge, moviments, etc.
  • La capacitat d’analitzar visualment la imatge.
  • La capacitat expressiva i comunicativa mitjançant les diferents tecnologies dins del context creatiu.

Capacitat deductiva i d’atenció:

  • La comprensió d’allò que es demana.
  • La planificació del treball.
  • L’aplicació de conceptes visuals i audiovisual.
  • La justificació de les pròpies decisions.

En el cas específic que la pregunta sigui dibuixar un guió il•lustrat caldrà tenir en compte el següent:

a) Format: la proporció dels dibuixos als guions il•lustrats haurà de ser estàndard (16:9 o 4:3 en TV). En el cas del còmic les vinyetes modificaran el seu format segons criteris compositius i expressius.

b) Informació mínima que hauran de tenir per cada pla (si es demana):

  • Ordre de seqüència i pla.
  • Dibuix (d’acord amb les especificacions generals).
  • Tipus de pla (cal assenyalar-lo).
  • Duració estimada del pla.
  • Descripció de l’acció en text.
  • Informacions complementàries com transicions, moviments, efectes diversos, etc.

Material per a l’examen de Cultura audiovisual

Es suggereixen diferents materials de dibuix de tècniques seques per a la part gràfica com:
-Bolígraf
-Retoladors (nous, no gastats i que no travessin massa el paper)
-Llapis de diversa duresa (alguns de gama tova)
-Ploma estilogràfica
-Retoladors amb punta de pinzell
-Llapis de colors
-Una regla petita i escaires
-Paper de dibuix DIN A4.
No s’ acceptarà l’ús de materials líquids

Lista de películas PAAU (Título original/catalán):

L ‘any 1958 i amb motiu de l ‘Exposició Internacional de Brussel•les (la primera exposició internacional des de l’acabament de la II Guerra Mundial) es van reunir 117 crítics de cinema de 26 països per triar les 12 millors pel•lícules de la història del cinema. Són aquestes:

Bronenosets Potyomkin / El cuirassat Potiomkin (Sergei M. Eisenstein, 1925)

The gold rush / La quimera de l’or (Charles Chaplin, 1925)

Ladri di biciclette / El lladre de bicicletes (Vittorio de Sica, 1948)

La passion de Jeanne d’Arc / La passió de Joana d’ Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)

La grande ilussion / La gran il•lusió (Jean Renoir, 1937)

Greed / Avarícia (Erich Von Stroheim, 1924)

Intolerance / Intolerància (David W. Griffith, 1924)

Mat / La mare (Vsevolod Pudovkin, 1926)

Citizen Kane / Ciutadà Kane (Orson Welles, 1940)

Zemlya / La terra (Aleksandr Dovjenko, 1930)

Der letze mann / L’últim home (Friedrich W. Murnau, 1924)

Das cabinet des Dr. Caligari / El gabinet del Dr. Caligari (Robert Wiene, 1919)

 MOVIMENTS CINEMATOGRÀFICS

Cinema soviètic

Oktyabr / Octubre (S. M. Eisenstein, 1925)

Konets Sankt-Peterburga / La fi de Sant Petersburg (Vsevolod Pudovkin, 1927)

Bronenosets Potyomkin / El cuirassat Potiomkin (Sergei M. Eisenstein, 1925)

Mat / La mare ( Vsevolod Pudovkin, 1926)

Surrealisme

Un Chien Andalou / Un gos andalús (Luís Buñuel i Salvador Dalí, 1929)

Entr’acte / Entreacte (René Clair, 1924)

L’étoile de mer / L’estrella de mar (Man Ray, 1928)

La sang d’un poète / La sang d’un poeta (Jean Cocteau, 1932)

Expressionisme

Metropolis / Metropolis (Fritz Lang, 1926)

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens / Nosferatu (F.W.Murnau, 1922)

Das Kabinet des Dr. Caligari / El gabinet del Dr. Caligari (Robert Wiene, 1919)

Der Golem, wie er in die Welt kam / El Gòlem (Paul Wegener, Carl Boese, 1920)

Neorrrealisme

Roma, città aperta / Roma, ciutat oberta (Roberto Rossellini, 1945)

Sciuscià (Vittorio De Sica, 1946)

Ladri di biciclette / El lladre de bicicletes (Vittorio de Sica, 1948)

La terra trema / La terra tremola (Luchino Visconti, 1948)

Nouvelle vague i free cinema

À bout de soufflé (Jean-Luc Godard, 1959)

Bande à part (Jean-Luc Godard, 1964)

Les quatre cents coups / Els 400 cops (François Truffaut, 1959)

The Loneliness of The Long Distance Runner / La soledat del corredor de fons (Tony Richardson, 1962)

 

Cinema d’Autor

Amarcord (Federico Fellini, 1973)

Andrey Rubliov/ Andrei Rubliov (Andrey Tarkovskiy, 1966)

Smultronstället / Maduixes silvestres (Ingmar Bergman, 1957)

La nuit américaine/ La nit americana (François Truffaut, 1973)

Der Amerikanischke Freund/ L’amic americà (Wim Wenders, 1977)

Eraserhead/ Cap esborrador (David Lynch, 1977)

Zelig (Woody Allen, 1983)

The Pillow Book (Peter Greenaway, 1996)

 

Dogma 95

Idionterne (Lars von Trier, 1998)

Festen (Thomas Vinterberg, 1998)

 

Evolució històrica del cinema español

Bienvenido Mr Marshall (Luis García Berlanga, 1953)

Muerte de un ciclista (Juan Antonio Bardem, 1955)

El espíritu de la colmena (Víctor Erice, 1973)

Mujeres al borde de un ataque de nervios (Pedro Almodóvar, 1988)

El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)

Los lunes al sol (Fernando León de Aranoa, 2002)

[REC] (Jaume Balagueró, Paco Plaza, 2007)

Blancanieves (Pablo Berger, 2012)

Panorama actual del cinema català: Premis Gaudí

El pallasso i el führer (Eduard Cortés, 2007)

El cant dels ocells (Albert Serra, 2008)

Bucarest, la memòria perduda (Albert Solé Bruset, 2008)

Tres dies amb la família (Mar Coll, 2010)

Los condenados (Isaki Lacuesta, 2009)

Pa negre (Agustí Villalonga, 2010)

Bicicleta, cullera, poma (Carles Bosch, 2010)

 

GÈNERES CINEMATOGRÀFICS

Cinema fantàstic

King Kong / King Kong (Arthur C. Schoedsack y Merian C. Cooper, 1933)

Jason and the argonauts (Don Chaffey, 1963)

Conan the Barbarian (John Milius, 1982)

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring / El Senyor dels anells: La comunitat de l’anell (Peter Jackson, 2001)

Terror

Frankenstein (James Whale, 1931)

Alien (Ridley Scott, 1979)

The Shining / La Resplendor (Stanley Kubrick, 1980)

Ringu/ The Ring (El cercle) (Hideo Nakata, 1998)

Ciència-ficció

2001 a Space Odyssey / 2001: una odissea de l’espai (Stanley Kubrick, 1968)

Star Wars / La guerra de les galaxies (George Lucas, 1977)

Blade Runner (Ridley Scott, 1982)

Matrix (germans Wachowski, 1999)

 

Cinema negre/ thriller

The Big Sleep / El son etern (Howard Hawks, 1946)

The Third Man / El tercer home (Carol Reed, 1949)

Pulp fiction (Quentin Tarantino, 1994)

Sin City (Frank Miller’s Sin City) (Robert Rodriguez, Quentin Tarantino, Frank Miller, 2005)

 

Cinema bèl•lic

Paths of Glory (Stanley Kubrick, 1957)

Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)

Saving Private Ryan / Salveu el soldat Ryan (Steven Spielberg, 1998)

Black Hawk Down / Balck Hawk abatut (Ridley Scott, 2001)

 

Comèdia

A Night at The Opera / Una nit a l’òpera (Sam Wood, 1935)

Monty Python’s The Life of Brian /La vida de Bryan (Terry Jones, 1979)

As Good As It Gets / Millor… imposible (James L. Brooks, 1997)

Airplane / Aterra com puguis (Jim Abrahams, Jerry Zucker, David Zucker, 1980)

 

Melodrama

Casablanca (Michael Curtiz, 1942)

Love Story (Arthur Hiller, 1970)

Out of Africa/ Memories d’Africa (Sidney Pollack, 1985)

The Piano (Jane Campion, 1993)

 

Western

The Searchers/ Centaures del desert (John Ford, 1956)

Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)

Per Qualche Dollari in Piú/ La mort tenia un preu (Sergio Leone, 1965)

Unforgiven/ Sense perdó (Clint Eastwood, 1992)

 

Musical

Singing In The Rain/ Cantant sota la pluja (Stanley Donen y Gene Kelly, 1952)

Cabaret (Bob Fosse, 1972)

The Blues Brothers (John Landis, 1980)

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (Tim Burton, 2007)

 

Documental

Berlin, die sinfonie der grosstadt (Walther Ruttmann, 1927)

Nanook Of The North / Nanook l’esquimal (Robert Flaherty, 1922)

Chelovek s kino-apparatom / L’home amb la càmera (Dziga Vertov 1929)

Bowling for Columbine (Michael Moore, 2002)

 

Animació

Fantasia (James Algar, Samuel Armstrong, Ford Beebe Jr., Norman Ferguson, Jim Handley, T. Hee, Wilfred Jackson, Hamilton Luske, Bill Roberts, Paul Satterfield, Ben Sharpsteen, 1940)

Toy Story (John Lasseter, 1995)

Mononoke- Hime / La princesa Mononoke (Hayao Miyazaki, 1997)

Frankenweenie (Tim Burton, 2012)

 

Històric

La passion de Jeanne d’Arc/ La passió de Joana d’ Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)

¡Viva Zapata! (Elia Kazan, 1952)

Spartacus (Stanley Kubrick, 1960)

Amadeus (Milos Forman, 1984)

 

Acció / aventura

From Russia with love / Des de Rusia amb amor (Terence Young, 1963)

The Man Who Would Be King / L’home que va poder regnar (John Huston, 1975)

Die Hard (John McTiernan, 1988)

Kill Bill: Volume 1 (Quentin Tarantino, 2003)

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s